ساخت تراریوم

ساختن تراریوم می تونه سرگرمی مناسبی برای شما و کودکانتون باشه

تا حالا به نقش گل و گیاه در سلامت و شادابی خودتون و اعضای خانواده فکر کردید؟ اصلا تا به حال پیش اومده تغییراتی توی دکوراسیون و نحوه چیدمان لوازم خونه ایجاد کنید و بعد حال و هوای دلتون رو نگاه کنید! خب، حالا هم دیر نیست. عموما خانوم ها و آقایون باسلیقه برای شاداب کردن محیط زندگی و محل کارشون از گیاهان آپارتمانی جهت تزیین کردن فضای اطراف استفاده می کنند تا به قولی روح زندگی رو به جریان بیندازن و انرژی بیشتری از محیط اطرافشون کسب کنند. این روزها با توجه به شلوغی و گرفتار بودن آدم ها تراریوم ها به گزینه های مناسب تری جهت نگهداری در منزل و محل کار تبدیل شده اند.

همونطور که می دونید تراریوم های مینیاتوری به کمترین مراقبت و رسیدگی از طرف صاحبانشون نیازمندند و به همین دلیل می تونن فضای سبز مناسبی رو برای چشم های بیننده ایجاد کنند.

توی این مقاله قرار هست درمورد ایده ساختن و تزیین تراریوم برای اتاق کودک باهم صحبت کنیم.

همونقدر که حضور گیاهان آپارتمانی در منزل می تونه شادابی و طراوت رو برای اعضای خانواده به ارمغان بیاره ، داشتن یک تراریوم در اتاق کودک هم می تونه مزایای روحی برای کودکانمون به همراه داشته باشه.

مزایای نگهداری گیاهان در اتاق خواب

حضور گیاهان از هر نوعی در اتاق خواب مزیت های جسمی و روانی رو به همراه داره که اینجا به چندین مورد اون اشاره می کنیم.

  • گیاهان به ما کمک می کنند تا در شب خواب آسوده تری داشته باشیم.
  • گیاهان آپارتمانی و تراریوم ها در کاهش استرس و اضطراب روزمره نقش به سزایی دارند.
  • مهمترین نکته اینکه اون ها تسویه کننده های خوبی برای هوای پیرامون ما هستند و کمک می کنند تا راحت تر تنفس کنیم و هوای تمیزتری را در طی شبانه روز استنشاق کنیم.

خب با دونستن این همه مزایا به نظرم وقتشه توی این گرمای تابستون و تعطیلات بچه ها بهشون پیشنهاد بدید تا به کمک شما یک تراریوم زیبا و جذاب برای اتاق خوابشون طراحی و آماده کنند.

خوبی این کار اینه که هم یه زمان مفیدی رو کنار هم فعالیت مشترک انجام می دید هم اینکه به بچه ها یاد می دید چطور میشه خیلی راحت و آسون یکی از این باغ های مینیاتوری رو با یک سری وسایل ساده برای خودشون یا حتی به عنوان هدیه برای دوستاشون آماده کنند.

انتخاب ظرف مناسب جهت ساختن تراریوم

قبل از اینکه مراحل کار رو توضیح بدم چندتا ایده برای ساخت تراریوم مورد نظرتون پیشنهاد میدم تا با دفت تو ظرف و ظروف بلا استفاده خونه بتونید یه گزینه مناسب برای پیاده سازی تراریوم انتخاب کنید.

ظروفی که برای تراریوم استفاده میشوند ترجیحا شیشه ای هستند تا هم موقع چیدمان خاک و گیاه داخلش قابل مشاهده باشه و هم اینکه نتیجه کار زیباتر دیده بشه.

تراریوم رومیزی به شکل لامپ

تراریوم های مینیاتوری آهنربایی برای روی در یخچال

تراریوم با استفاده از نمکدون یا شکرپاش یا ظروف ادویه

تراریوم در فنجان شیشه ای

تراریوم در تنگ ماهی

تراریوم های مینیاتوری برای ساخت سنجاق سینه یا گوشواره

تراریوم کاکتوس یا ساکولنت به شکل ساحلی با استفاده از شن و ماسه

تراریوم با بستر شن و سنگریزه های رنگی

تراریوم های مینیاتوری برای ساخت گردنبند و دستبند

 

تراریوم های مینیاتوری

 

مراحل ساخت تراریوم های مینیاتوری

اول یه ظرف شیشه ای در بسته یا در باز رو از هر نوعی که دوست دارید و ترجیحا از ظروف بلا استفاده منزل انتخاب کنید و حتما حتما ظرف رو از هرگونه آلودگی پاک کنید . برای جلوگیری از رشد هر نوع میکروبی لازم هست که قبل از شروع کار ظرف رو استریل کنید.

در مرحله بعد حدود 2.5 سانتی متر کف ظرف رو از پوکه ها و سنگریزه ها پرکنید تا یک سیستم زهکشی مناسب برای تراریوم بسازید . زهکشی برای این ایجاد میشه که آب اضافه لابه لای خاک و ریشه گیاه باقی نمونه تا از فاسدشدن گیاه جلوگیری شود.

بعد از اینکه کف تراریوم سیستم زهکشی رو به درستی پیاده کردید نوبت میرسه به یک لایه نازک از ذغال فعال که باعث میشه آب تازه و تمیز بمونه و محیط تراریوم رو از هر نوع باکتری و آلودگی پاک میکنه.

حالا می تونید خاک گلدون رو به ظرف تراریوم خود اضافه کنید. البته اگه گیاه انتخابی شما از خانواده کاکتوس ها یا ساکولنت هست ، ترکیبات ویژه ای برای خاک تراریوم احتیاج دارید.

در این مرحله همه چیز آماه هست تا شما گیاهان مورد نظر را یک به یک درون ظرف تراریوم بچینید. پیشنهاد می کنم از گیاهان بزرگتر شروع کنید . برای چیدمان گیاهان در تراریوم های مینیاتوری حتما از ابزار مناسب استفاده کنید. بسته به نوع انتخاب ظرف ابزار شما جهت جابه جایی گیاه و خاک متفاوت خواهد بود.

قسمت آخر تزیین تراریوم با استفاده ار ز عروسک ها و اسباب بازی های پلاستیکی کوچک هست که حتما می تونید تو وسایل بچه ها پیدا کنید یا حتی ازشون بخواهید تو این قسمت بسته به سلیقه خودشون تراریوم مینیاتوری اتاقشون رو تزیین کنند.

 

ساخت تراریوم

نکاتی در  مورد نگهداری از تراریوم ها

آبیاری تراریوم

آبیاری تراریوم در وهله اول بستگی به گیاه کاشته شده در تراریوم دارد. اگر تراریوم شما کاکتوس و ساکولنت دارد به میزان آب بسیار کمی احتیاج دارد. در تابستان هر دو هفته یکبار و در زمستان ماهی یکبار نیازمند آبرسانی است . دقت کنید که آب زیاد در تراریوم باعث گندیدن ریشه و ساقه گیاهان موجود در تراریوم می شود که همین امر مرگ تدریجی گیاه را در گذر زمان در پی دارد.

اما گیاهان معمولی موجود در تراریوم به هفته ای یکبار آبرسانی احتیاج دارند که ترجیحا آب بر روی خاک اسپری شود. لطفا دقت کنید گیاهان معمولی آپارتمانی و  کاکتوس ها را با هم درون یک تراریوم قرار ندهید چرا که نیاز های محیطی متفاوتی دارند .

نوردهی تراریوم

همه گیاهان برای رشد کردن به نور نیاز دارند ، تراریوم ها بسته به گیاهی که در آنها کاشته شده است به میزان متفاوتی از نور احتیاج دارند. سعی کنید در ساخت تراریوم از گیاهانی استفاده کنید که به نور کمتری احتیاج دارند. بطور متوسط گیاهان گوشتی بین 6 تا 8 ساعت در روز نور خورشید یا نور مصنوعی برای رشد در تراریوم لازم دارند.

اگر از ظروف دربسته جهت ساخت تراریوم استفاده نمودید هفته ای یکبار به مدت 10 تا 15 دقیقه در ظرف را باز کنید و اجازه دهید هوا در آن جریان پیدا کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *